“But human nature—“ Fuck you. Enough said. Human nature is what we make it, and you know that too, whether or not you want to own up to it—you cowardly excuse-mongering bastards.

czwartek, 12 stycznia 2012

fascinating!

Teraz właśnie stanęła mi przed oczami scena z Jak we śnie, kiedy główny bohater po przygrywce na perksuji mówi "fascinating!". To trochę dziś odkryłam. Choć w zupełnie innej niż w filmie atmosferze.
Że brakuje mi energi, kiedy nic naokoło mnie nie fascynuje. Że w tym tkwi mój motor do działania. Czyżby jednak Oxossi..? Znalazłam to dziś gdzieś między obserwowaniem i próbą dotarcia w dziecięce głowy oraz instynkty mojego psa a wpatrywaniem się w swoje kompletnie nieświadome reakcje na silnie wiejący wiatr, przez który trzeba było przedzierać się w drodze do domu. Znam tak dobrze ten wiatr. Jego zapach, temperaturę, gwałtowne podmuchy przesuwające rower na równoległy pas ruchu. Nie ma go w Portugalii ani w Brazylii. Tam wieje inny wiatr. W tym połnocno - wschodnim jest coś zawsze niepokojącego. Może nagłe, silne zmiany, które przynosi? A może jego zdecydowanie, nieokiełznanie, dzikość. Wieczorny spacer z psem. Ostatnio moja ulubiona część dnia, kiedy na ulicach nie ma już nikogo, nie muszę się przejmować że spotkamy roztrzęsioną nad swoim jorkiem panią, że komuś będzie przeszkadzać groźna postura mojego psa nieuwięziona na smyczy. Ale dziś wyjątkowo inny był ten spacer. Pierwszy raz widziałam tak wysoko postawione uszy i niespokojny trucht u mojej towarzyszki, jak gdyby i ona przeczuwała coś w tym wietrze. Pusty plac naokoło CSW, skrzypienie, pohukiwania, półmrok i ta wilcza dzikość, przerażająco fascynujące. Aż nie chciałam tego psuć ludzkim głosem, przywoływałam psa do siebie tylko gwiżdżąc.
Ale to nie tyko takie momenty. Mam wrażenie, że fascynacja to też trochę wynik własnej inicjatywy, węszenia, napinania cięciwy, wyostrzania wzroku. Czujność, uważność. Czyli znów to samo. Największy zawsze wysiłek, praca, energia generowała się we mnie pod wpływem fascynacji. Inną osobą, lekturą, dyskusją i wymienianiem myśli, pracą nad spektaklem, wyprawą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz