“But human nature—“ Fuck you. Enough said. Human nature is what we make it, and you know that too, whether or not you want to own up to it—you cowardly excuse-mongering bastards.

niedziela, 18 kwietnia 2010

Bastide 50 lat temu

Najwybitniejszy socjolog religii zajmujący się kultami afrobrazylijskimi, jakiego znam.
Tuż po powrocie z Brazylii, po 16 latach spędzonych tam na uniwersytecie:

My return to France had been necessary in order to allow my thoughts to sift themselves out through a twofold distancing, geographical and temporal, which I had to effect between the world of the candomblés and myself.

I jeszcze, tuż przed śmiercią:

Mój przyjazd do Brazylii spowodował u mnie kryzys świadomości, kryzys intelektualny i duchowy. Podchodząc do świata candomblé ze sposobem myślenia ukształtowanym przez trzy wieki kartezjanizmu, etnocentryczną manierą myślenia; zdałem sobie sprawę, że muszę “nawrócić” się na inny sposób myślenia, jeśli kiedykolwiek miałbym nadzieję na zrozumienie (candomblé).

To jest zjawisko ogólne, a nie tylko mój przypadek. To się dzieje, to ma miejsce, to jest fascynujące.
I chyba nie zmieszczę tego tylko w mgr....

1 komentarz:

  1. Fajno w takim razie, pociągniesz sobie jeszcze studia doktoranckie. Zdobędziesz stypendium i wyjedziesz :). Z tego co wczoraj słyszałem i tu czytam, potencjał masz!

    OdpowiedzUsuń